.


.


Monday, November 30, 2009

Kesengsaraan Abaikan Waktu Solat

15 kesengsaraan yang akan menimpa orang yang mengabaikan waktu solat..

6 kesengsaraan ketika di dunia:
Pertama : dicabut keberkatan hidupnya.
Kedua : dihapus ciri-ciri orang soleh yang berada di wajahnya.
Ketiga : setiap amal baik yang di lakukan, tidak akan di beri pahala oleh Allah.
Keempat : doa tidak dikabulkan.
Kelima : tidak akan mendapat bahagian dari doa orang-orang yang soleh.
Keenam : keluar dari dunia (mati) tanpa membawa iman.

3 kesengsaraan ketika sakaratul maut:
Pertama : mati dalam keadaan sangat hina.
Kedua : mati dalam keadaan sangat lapar.
Ketiga : mati dalam keadaan sangat dahaga, sehingga apabila seluruh air laut diminum, tidak akan hilang rasa hausnya.

3 kesengsaraan ketika di dalam kubur:
Pertama : segera dihimpit oleh kubur.
Kedua : sepanjang siang dan malam dibakar dengan api membara.
Ketiga : dililit ular besar bernama Syuja’ (Ular ini matanya dari api neraka. Kukunya panjang dari besi yang panjangnya setiap kukunya adalah perjalanan sehari)

3 kesengsaraan ketika dibangkitkan dari kubur:
Pertama : dihisab dengan berat.
Kedua ; mendapat murka Allah.
Ketiga : dimasukkan ke dalam Neraka.

Oleh itu, ketika mendengar suara azan, bersegeralah berwudhuk untuk mendirikan solat kerana azan memiliki makna2 maknawi yang luar biasa..

Biarlah Rahsia

Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku
Membayangkan pahit manis berlalu
Entah siapa yang tahu
Mungkin nanti kau jua merasakan
Berdepan dengan kata menyesakkan
Takkan tugumu kebal
Tiada pertimbangan
Keheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiadaku menjauhi
Dan kisahku yang masih panjang
Menambahkan berat yang memandang
Lantas ku pendam
Ku putuskan biarlah rahsia
Semakin aku hidup dalam cinta
Tiada kuasa mampu menghalangnya
Hentikan kata-kata
Bertulangkan dusta

Dalam keributan hembusan beliung
Terbanglah aku sang camar hina
Mencari singgahan andainya kau sudi
Menghampar kasih di pantai hati
Dah lama ku puja kini jadi nyata
Sayang hanya untuk seketika
Sayap ku terluka ditimpa bencana
Akhirnya diri aku sendiri yang sengsara
Ku tahu diri ini bagai menggapai bintang di langit
Tersingkir jatuh tiada pernah kau peduli
Rapuhnya cinta kita patah terkulai di ranting hampa
Pedih terluka tiada siapa yang endahkan
Biar derita biar sengsara
Aku rela menjadi mangsamu
Akanku simpan di nurani ini kenangan antara kita
Hingga akhir nanti
Kini kan tinggal cinta dan kasihku
Umpama pungguk merindu bulan
Tak mungkin tercapai hasrat hati ini
Biarpun harusku tunggu seribu tahun lagi

99 Langkah Menuju Kesempurnaan Iman

01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;
02. Sabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal apabila mempunyai rencana/program;
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan usil dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dan iri atas kesuksessan orang;
10. Jangan sombong kalau memperoleh kesuksessan;
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur karena kezaliman;
14. Jangan goyah karena fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan shalat dengan ikhlas dan khusyu;
24. Lakukan shalat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
25. Biasakan shalat malam;
26. Perbanyak dzikir dan do'a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah karena Allah;
33. Berlatihlah konsentrasi pikiran;
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila karena sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlampau takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlampau takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
41. Berlakulah adil dalam segala urusan;
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
45. Perbanyak silaturrahim;
46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
47. Bicaralah secukupnya;
48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya;
49. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit bathin;
52. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga;
53. Makanlah secukupnya tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
54. Hormatilah kepada guru dan ulama;
55. Sering-sering bershalawat kepada nabi;
56. Cintai keluarga Nabi saw;
57. Jangan terlalu banyak hutang;
58. Jangan terlampau mudah berjanji;
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara;
60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengobrol yang tidak berguna;
61. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
65. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
66. Jangan membenci seseorang karena pahaman dan pendiriannya;
67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
68. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukansesuatu pilihan
69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.
70. Jangan melukai hati orang lain;
71. Jangan membiasakan berkata dusta;
72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita
76. Jangan membuka aib orang lain;
77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita,lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita;
78. Ambilah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
80. Jangan sedih karena miskin dan jangan sombong karena kaya;
81. Jadilah manusia yang selalu bermanfaat untuk agama,bangsa dan negara;
82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
84. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa;
85. Hargai prestasi dan pemberian orang;
86. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan;
87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuaidengan norma-norma agama dan kondisi diri kita;
89. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fisikal atau mental kita menjadi terganggu;
90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
91. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
93. Jangan cepat percaya kepada berita jelek yang menyangkut teman kitasebelum dipastikan kebenarannya;
94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
95. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
96. Jangan memforsir diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
97. Waspadalah akan setiap ujian, cobaan, godaan dan tentangan. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
98. Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan merosakkan;
99. Jangan sukses di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang..

Kasih Ku Pinjam Wajahmu - Teacher's Pet


Ke mana jua aku mengarah
Pandanganku menggambarkan wajahmu
Kasihku di langit tinggi
Di lautan yang sedang menari
Biarpun aku memejam mata
Pandangan masih menggambar wajahmu
Berseri di cermin hati
Di taman impian yang ku impikan
Kasih wajah kau ku jadikan
Azimat penguat semangat
Bisaku gagahi cabaran yang datang
Kasih ku harap kau sudi maafkan aku yang meminjam
Wajahmu mengisi kekosongan hati
Diriku yang semakin tenggelam
Ke dasar sepi yang tak bertepi
Diriku yang semakin tenggelam
Ke dasar cinta yang tak bertepi
Kasih wajah kau ku jadikan penyuluh
Pabila malam gelap menyelimuti
Kembara ku menjejak bahagia
Dengan bayang malam ditindih malam
Memerah ke titis akhir ketulusanku

Tuesday, November 24, 2009

Jom Solat, Jangan Tinggal 24434


Antara fadhilat solat:

Hadis 1
Usman r.a diberitakan sebagai berkata,"Allah SWT menganugerahkan sembilan kurnia atas orang yang menjaga solatnya dan mengamat-amati dalam mengerjakannya pada waktu-waktu yang telah ditetapkan, iaitu:
  • dia dicintai Allah SWT
  • dia menikmati kesihatan
  • selalu dinaungi malaikat
  • rumahnya diberkati
  • nur taqwa bercahaya pada wajahnya
  • hatinya lembut
  • dia akan melintas Titian Siratulmustaqim seperti kilat pantasnya
  • dia diselamatkan dari neraka
  • jiran-jirannya di syurga adalah mereka yang Allah berfirman yang mafhumnya:"Mereka tidak merasa takut dan tidak gundah gulana" (al-Baqarah:38)
Hadis 2
Rasulullah SAW bersabda,"Solat adalah tiang agama dan mempunyai sepuluh fadhilat", iaitu:
  • daya penarik pada wajah
  • teman di dalam kubur
  • jalan turunnya rahmat Allah
  • anak kunci ke syurga
  • timbangan bagi neraca (amalan baik)
  • jalan untuk mendapat keredhaan Allah
  • harga bagi syurga
  • naungan terhadap api neraka
  • seorang yang sangat memberati solatnya, menegakkan Islam
  • seorang yang melengah-lengahkannya, merosakkan Islam
p/s: Setiap dari kita punya kelemahan dan sering melakukan kesilapan, kerana kita hanya seorang manusia..tetapi sesuatu yang dituntut dari kita adalah bila kita melakukan kesilapan, kita diwajibkan segera bertaubat dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi..jika kita merasakan atau sudah pun mengatakan seseorang yang kita kenal itu seorang yang jahat, konon alim, adakah kita pasti kita cukup baik dan sempurna untuk menilai saudara kita yang lain? tidak pernahkah kita berfikir bahawa, suatu hari nanti, orang yang kita katakan itu akan menjadi lebih baik dari kita? dan akhirnya kita sebenarnya manusia yang rugi kerana masih tidak menyedari silap diri dan bertaubat..mungkin dia seorang yang baik dan lebih baik dari kita, cuma kita tidak mengetahuinya dan mengenalinya dengan lebih dekat dan dalam..dengan itu, jangan tinggalkan solat kita kerana solat itu tiang agama dan kekuatan setiap dari Muslim hanyalah doa..bukan senjata tajam dan mulut serta lidah yang berbisa..renung2kan lah dan selamat beramal!

    Monday, November 23, 2009

    Salam Yang Diberi

     Rasulullah SAW:
    "Wahai manusia, berikanlah salam, berilah makan, jalinkanlah silaturrahim, solatlah pada waktu malam ketika manusia sedang tidur. Nescaya kamu akan memasuki syurga dengan selamat sejahtera."
    (Riwayat Ahmad no 24513, Ibn Majah no 3374, al-Baihaqi dalam al-Syu'ab no 8490)

    Salam ini menurut hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim diajar secara sempurna oleh para malaikat kepada Adam dengan lafaz, Assalammualaikum Warahmatullah. Allah SWT memberitahu Nabi Adam, ini adalah salam kamu dan keseluruhan zuriatmu hingga ke hari kiamat.

    Antara hukum hakam yang menarik tentang salam adalah:
    • Makruh memberi salam dengan ucapan "Alaikumus salam" - Rasulullah SAW bersabda apabila Jabir r.a memberi salam dengan lafaz tersebut,"Jangan kamu mengatakan alaikas salam." Dalam riwayat Abu Daud disebut, "Kerana sesungguhnya ucapan alaikas salam itu adalah salam untuk orang yang telah mati."
    • Dianjurkan mengucapkan salam sebanyak 3 kali di khalayak ramai. Di dalam hadis Anas disebut bahawa,"Nabi SAW apabila baginda mengucapkan sesuatu kalimah, ia mengulanginya 3 kali dan apabila ia datang kepada sesuatu kaum, ia memberi salam kepada mereka 3 kali." (Riwayat al-Bukhari). Termasuk dalam sunnah memberi salam seperti berikut: Orang yang berkenderaan memberi salam kepada orang yang sedang duduk.
    • Orang yang berdiri/berjalan memberi salam kepada orang yang sedang duduk.
    • Individu(seorang) memberi salam kepada kelompok ramai dan kelompok yang sedikit memberi salam kepada kelompok yang lebih ramai.
    • Orang yang muda memberi salam kepada orang yang lebih tua.
    • Disunatkan meninggikan sedikit suara memberi dan menjawab salam, supaya jelas didengar, kecuali seandainya ada orang yang sedang tidur.
    • Disunatkan memberi salam sewaktu masuk ke sesuatu majlis dan ketika keluar dari majlis.
    • Disunatkan memberi salam ketika masuk ke rumah walaupun rumah yang kosong.
    • Makruh memberi salam kepada orang yang sedang qada hajat.
    • Disunatkan memberi salam kepada anak-anak.
    • Tidak memulai memberi salam kepada orang bukan Islam. Namun sekiranya mereka yang mendahulukan memberi salam, maka jawablah:"Wa'alaikum"
    • Disunatkan memberi salam kepada sesiapa jua sesama Muslim, sama ada yang dikenali atau tidak.
    • Sunat menjawab salam yang dikirimkan melalui orang lain.
    • Jangan memberi salam dengan isyarat melainkan ada keuzuran seperti sedang solat, bisu atau jarak yang agak jauh.
    • Digalakkan berjabat tangan, kecuali dengan wanita atau lelaki yang bukan mahram.
    • Haram membongkokkan badan atau sujud sebagai tanda penghormatan semasa memberi salam.
    Semoga kita dapat sama-sama mengamalkan sunnah yang kecil ini, bagi memperolehi ganjaran yang besar di sisiNya..(www.zahazan.net)

      Cinta Dalam Hati - Ungu

      Mungkin ini memang jalan takdirku
      Mengagumi tanpa dicintai
      Tak mengapa bagiku
      Asal kau pun bahagia dengan hidupmu
      Dengan hidupmu
      Telah lama ku pendam perasaan itu
      Menunggu hatimu menyambut diriku
      Tak mengapa bagiku
      Mencintaimu pun adalah bahagia untukku
      Bahagia untukku
      Ku ingin kau tahu
      Diriku di sini menanti dirimu
      Meski ku tunggu hingga hujung waktuku
      Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya
      Dan izinkan aku
      Memeluk dirimu kali ini saja
      Tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
      Dan biarkan rasa ini bahagia untuk sekejap saja

      Sunday, November 22, 2009

      Sesat Dalam Rindu - Damasutra

      Ku resah mencarimu dengan akal
      Dengan bersama sifat-sifat pinjaman
      Kau ku rasakan semakin menjauh
      Tersesatlah aku dalam rindumu
      Ku satukan firasat mencarimu
      Dan ku terlontar di penghujung alam
      Kau masih tidak dapat ku jejaki
      Betapa malangnya nasibku
      Keranamu ku tinggalkan segalanya
      Sendiri aku terpedaya
      Punya akal dan firasat yang tidak ke mana
      Hanya jalan yang sengsara
      Zahir musnah bagi yang mimpi
      Zahir ada rahsia mencari
      Lalu ku selami di dalam diri
      Dibawa arus nafasku
      Asal serah janji dahulu
      Mula hidup pasti mula cinta
      Engkau kasih ada di sini
      Engkau kasih ada menanti
      Kau kasih aku jua kasih

      Abang vs Ayang

      Memula skali ayang anto kat abang.. 

      Dear abang,
      Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung..abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas..abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik...cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini...kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali..sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang.. sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?

      Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakkan masa kita kahwin dulu..cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?

      Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah..

      Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

      Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance...ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..

      Kereta abang make up lawa-lawa..tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri..kereta abang bagi makan minyak mahal2 cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada..

      Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan..ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak..

      Paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

      Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa..xnk naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan..ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKANAN KESUKAAN ABANG

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKKAN KEMEJA ABANG

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG

      ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

      Love,
      ayang

      Ni abang lak bagi....

      Dear Ayang,
      Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang..tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang..Nanti kalau ilang sapa nak ganti..ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12..macam mana nak wat keja umah..

      Cubalah ayang pk mana x abang tido dalam keta...abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja..lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu..ayang nak piza yg di oder dr jepun..mana lah abang ada duit nak oder..abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

      Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah...tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

      Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

      sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per..wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu..pasal morning kiss tu, ayang bgn pun dah tghri nak morning kiss camne..dah laa ayang..abang malas nak citer..

      Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik..ayang nak balik kpg abang izinkan cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana..kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..

      Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu...biar jek..nnti abang balik kpg abang kejar kan..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital..abang kene tanduk xpe..

      Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni..nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru..baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2..jgn sampai jatuh longkang lagi..hehe..abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding..mmg abang ketawa...hahahhahahahahh...

      p/s: ada sesuatu yang boleh diambil tauladan dan pengajaran.. renung2kan dan selamat beramal!

      Fadhilat Jadi Isteri


      Untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan Allah SWT untuk muslimah adalah terletak pada tanggungjawab/peranan isteri terhadap suami..Antara tanggungjawab yang wajib untuk isteri mendapat lebih pahala:
      • Memberi/membuat segelas air untuk suami. Fadhilat : mendapat pahala puasa sunat 1 tahun.
      • Menyedia/memasak makanan yang mengenyangkan suami. Fadhilat : mendapat pahala haji dan umrah.
      • Perkhidmatan yang diberi pada suami. Fadhilat : mendapat pahala yang tidak putus-putus.
      • Menghamilkan benih suami. Fadhilat : mendapat pahala syahid.
      • Isteri mandi junub dengan suami. Fadhilat : pahalanya seperti sedekah 1000 ekor kambing pada fakir miskin.
      • Suami meninggal dunia dahulu dari isteri dan meninggalkan anak. Fadhilat : isteri mendidik anak itu menjadi seorang yang soleh/orang yangberguna dengan didikan agama yang sempurna. Maka suami tetap mendapat pahala dan menjadi benteng dari api neraka dan sekiranya isteri berkahwin lain, suami yang meninggal itu tetap mendapat pahala sekiranya didikan isteri pada anak-anak berterusan dengan baik.
      • Isteri yang memandang suami dengan harmoni.Fadhilat : seolah-olah berzikir kepada Allah.
      • Sekiranya seorang isteri meninggal dunia dengan keredhaan suaminya, dia terus masuk syurga..
      Isteri cerdik dan solehah
      Penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran
      Di rumah dia isteri, di jalanan kawan
      Di waktu kita buntu dia penunjuk jalan
      Pandangan kita diperteguhkan
      Menjadikan kita tetap pendirian
      Ilmu yang diberi dapat disimpan
      Kita lupa dia mengingatkan
      Nasihat kita dijadikan pakaian
      Silap kita dia betulkan
      Penghibur di waktu kesunyian
      Terasa damai bila bersamanya
      Dia umpama tongkat si buta
      Bila tiada satu kehilangan
      Dia ibarat simpanan ilmu
      Semoga kekal untuk diwariskan

        Saturday, November 21, 2009

        Keluasan Neraka

        Hakikat neraka Jahannam: Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakanNya selama 1000 tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan 1000 tahun sehingga putih, kemudian 1000 tahun lagi sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya..

        Api neraka itu ada 7 pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan:

        Pintu Pertama - pintu terbawah untuk orang2 munafik dan orang2 yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi a.s serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

        Pintu Kedua - tempat orang2 Musyrikin bernama Jahim.

        Pintu Ketiga - tempat orang shobi'in bernama Saqar.

        Pintu Keempat - tempat iblis dan pengikutnya dari kaum Majusi bernama Ladha.

        Pintu Kelima - untuk orang Yahudi bernama Huthomah.

        Pintu Keenam - tempat orang Nasara bernama Sa'eir.

        Pintu Ketujuh - Orang2 yang berdosa besar dari umat Muhammad SAW yang sampai mati belum sempat bertaubat.

        Hakikat Lagi???
        • Neraka Jahannam itu mempunyai 7 tingkat
        • Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
        • Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
        • Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
        • Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
        • Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
        • Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
        • Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
        • Di bawah mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat
        • Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
        • Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

        Bukan Untukku - Rio Febrian

        Takku sesali cintaku untukmu
        Meskipun dirimu tak nyata untukku
        Sejak pertama kau mengisi hari-hariku
        Aku telah meragu mengapa harus dirimu
        Aku takkan bertahan
        Bila tak teryakinkan
        Sesungguhnya cintaku
        Memang hanya untukmu
        Sungguh ku tak menahan
        Bila jalan suratan
        Menuliskan dirimu
        Memang bukan untukku selamanya
        Kadang aku lelah menantimu
        Pastikan cinta untukku

        Setelah ku pahami
        Ku bukan yang terbaik
        Yang ada di hatimu
        Kini maafkanlah aku
        Bila ku menjadi bisu
        Kepada dirimu
        Bukan santunku terbungkam
        Hanya hatiku berbatas
        Tuk mengerti kamu
        Maafkanlah aku

        Hanya - Melly Goeslow

        Hanya dengan sedikit malu..
        Akhirnya aku harus akui..
        Keberadaan cintamu dalam hatiku..
        Yang kau renangi..
        Rasa resah singgah..
        Bila terjadi perang..
        Emosi kau dan aku..
        Jangan pernah menyanjung cinta..
        Bila tak mengerti maknanya cinta..
        Satu terindah dalam dirimu..
        Kini ada di jiwaku..
        Ku inginkan cerita cinta..
        Terindah bagaikan dalam dongeng..
        Percintaan berhujankan rindu..
        Cinta kita akankah lama..
        Dalam hatiku terhibur..
        Bila senyum mahalmu merebak..

        Thursday, November 19, 2009

        Airmata - Dewa


        Airmata telah jatuh
        Membasahi bumi
        Takkan sanggup menghapus penyesalan
        Penyesalan yang kini ada
        Jadi tak berarti
        Karna waktu yang bengis terus pergi
        Menangislah bila harus menangis
        Kerna kita semua manusia
        manusia bisa terluka
        Manusia pasti menangis
        Dan manusia pun bisa mengambil hikmah
        Dibalik segala duka
        Tersimpan hikmah
        Yang bisa kita petik pelajaran
        Dibalik segala suka
        Tersimpan hikmah
        Yang kan mungkin bisa jadi cubaan

        Hadapi dengan senyuman
        Semua yang terjadi
        Biar terjadi
        Hadapi dengan tenang jiwa
        Semua....kan baik baik saja
        Bila ketetapan Tuhan
        Sudah ditetapkan
        Tetaplah sudah
        Tak ada yang bisa merubah
        Dan takkan bisa berubah
        Relakanlah saja ini
        Bahwa semua yang terbaik
        Terbaik untuk kita semua
        Menyerahlah untuk menang

        Cinta Tak Semestinya Memiliki

        Bila kita jatuh cinta pada seseorang, jangan menyiksa diri dengan menganggap bahawa cinta kita tidak diterima..
        Cinta itu tidak pernah ditolak kerana setiap insan memerlukan dan menginginkan untuk dicintai..
        Wujudkan cinta itu dengan memberikan sesuatu bukan mengharap akan sesuatu sebab, apa yang diberikan kerana cinta selalu datang pada hati kita di saat itu juga..
        Kebahagiaan memberi jauh lebih sempurna daripada kebahagiaan kerana menerima..
        Tapi..lain bila kita menginginkan sesuatu yang kita cintai..
        Keinginan itulah yang memberikan pahit yang menghiris dada..
        Jangan menyiksa diri dengan menginginkan sesuatu..
        Jangan siakan cinta dengan beban yang berat mengharap mampu dipikul bahu..
        Keinginan memiliki mungkin tidak kesampaian..
        Tapi..Percayalah pada diri..
        Selalunya cinta yang kita berikan seadanya, takkan pernah bertepuk sebelah tangan..

        Cinta yang sejati adalah ketika kamu menitiskan airmata dan masih peduli terhadapnya, adalah ketika dia tidak mempedulikanmu dan kamu masih menunggunya dengan setia, adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kamu masih bisa tersenyum seraya berkata,"Aku turut berbahagia untukmu.."

        Seri Seorang Isteri - SaffOne


        Inilah isteri yang cintakan Allah
        Yang rela bersabar hadapi kesusahan
        Yang minta ditegur jika ia bersalah
        Yang mampu tersenyum bila saja bertemu
        Yang masih malu menghias seri diri
        Tak mengapa seorang isteri itu
        Hanya mempunyai wajah yang sederhana
        Asalkan akhlak dan juga budi
        Jadi perhiasan dalam hidup
        Kalau kita nak tahu isteri yang sejati
        Bila dan berusia pun masih disayangi
        Oleh anak dan juga suami
        Biasanya isteri yang solehah itu
        Ada kawalannya di hati
        Ada tarikan semulajadi
        Teguran berhias
        Keras tidak terasa
        Bukti keikhlasannya

        Wednesday, November 18, 2009

        Jangan Bersangka-sangka

        Manusia hari ini suka bersangka-sangka, ada yang baik sangkaan dan ada yang berburuk sangka..

        Orang yang beribadah disangka riak
        Orang yang rehat disangka malas
        Orang yang pakai baju baru disangka ingin menunjuk
        Orang yang pakai baju buruk disangka pura-pura zuhud
        Orang yang banyak makan disangka pelahap
        Orang yang makan sedikit disangka diet
        Orang baik disangka buruk
        Orang buruk disangka baik
        Orang senyum disangka mengejek
        Orang masam disangka merajuk
        Orang bermuzakarah disangka mengumpat
        Orang diam disangka menyendiri
        Orang menawan disangka pakai susuk
        Orang yang ceria disangka membela

        Wahai sahabatku, ingatlah..
        Yang diam itu mungkin berzikir kepada Allah SWT
        Mungkin yang senyum itu ikhlas dan dikira sedekah
        Mana tahu yang masam itu sedang mengenangkan dosa yang lama
        Mana tahu yang menawan itu kerana bersih minda dan hatinya
        Mana tahu yang ceria itu kerana cerdas akal dan fizikalnya
        Sahabatku..
        Jauhilah sikap suka bersangka-sangka kerana ia bakal memusnahkan ukhwah seperti musnahnya kayu dimakan api, satu benda yang kita lihat, macam-macam kesimpulan yang boleh kita buat..semuanya bergantung kepada bagaimana kita menilainya..

        Monday, November 16, 2009

        9 Siti yang patut dicontohi

        Nobody is perfect..

        1) Siti Khadijah
        Beliau merupakan isteri Rasulullah SAW yang melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong baginda walaupun ditentang hebat oleh orang2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kepada baginda ketika baginda beribadah di Gua Hiraq.

        2) Siti Fatimah
        Anak Rasulullah SAW yang tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kepada suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata,"Aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali memaafkanmu."

        3) Siti Aisyah
        Beliau isteri Rasulullah yang paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi SAW minum, di situ beliau akan minum menggunakan bekas yang sama.

        4) Siti Hajar
        Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kepada suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail.(pengorbanan seorg ibu mithali)

        5) Siti Mariam
        Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah SWT untuk mengandungkan Nabi Isa.

        6) Siti Asiah
        Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yang dihadapinya drpd Firaun laknatullah.

        7) Siti Aminah
        Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasulullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

        8) Siti Muti'ah
        Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanan tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja. (http://hilabiyus.multiply.com/journal/item/68)

        9) Siti Zubaidah
        Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah SWT.

        9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah Tv9 bertajuk 'SITI IMPIAN'..Adakah kita tergolong antara Siti2 ini?.Sama2 kita tingkatan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di bumi Allah ini, insyaAllah...

        Sunday, November 15, 2009

        Ku Pinjam Satu Bintang - Alyah feat Riz

        Ku rindukan dia..
        Ku mahukan belaian manja..
        Ku ingin selalu di sisinya..
        Inikah bahagia..
        Inikah kasih asmara..
        Ku tak ingin lagi berjauhan..
        Usah kau hampiri perpisahan..
        Seharusnya kau mengerti kasih..
        Hanya engkau dihatiku..
        Andai mampuku menyentuh awan..
        Akan ku pinjamkan satu bintang..
        Dan ku pancar seriang gemilang..
        Itu kasih ke wajahmu..
        Ku berjanji sayang..
        Ku menunggu dikau pulang..
        Membawa cintamu yang terindah..
        Dengarlah kata hati..
        Dengarkanlah bicaraku..

        Jom Solat Sunat Dhuha!

        Apa itu Solat Sunat Dhuha?
        Solat sunat dhuha ialah solat di waktu pagi. Ia merupakan solat sunat yang tidak pernah ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Berkata Abu Murrah Ath-Tha'ifi r.a. bahwasanya Nabi SAW telah bersabda: Allah telah berfirman:
        "Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, nescaya Aku akan mencukupimu di akhirnya." (Riwayat Ahmad)

        Fadilat Dhuha?
        Antaranya:
        • "Kekasihku Rasulullah SAW telah berwasiat kepadaku 3 perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan 2 rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa 3 hari drpd tiap-tiap bulan." (Abu Hurairah:Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
        • Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab "An-Nurain" sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
        • Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih di lautan."(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)
        • Daripada Anas bin Malik r.a berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: "Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas."(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

        Kaifiat?

        • Waktu solat Dhuha ialah dari naik matahari sampai se-penggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita'khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.
        • Cara menunaikan - 2 rakaat 1 salam. Boleh juga dilaksanakan 4,6, dan 8 rakaat.
        • Pembacaan - sebarang surah tetapi kebiasaan - di rakaat pertama selepas al-fatihah dibaca surah Wasy-Syamsi atau al-Kafirun. Di rakaat kedua, surah ad-Dhuha atau al-Ikhlas.
        • Niat solat dhuha: "Sahaja aku sembahyang sunat dhuha rakaat kerana Allah taala"
        • Baca ketika sujud yang terakhir - 3 kali:
        • Doa selepas solat:
        "Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuhaMu, keagungannya adalah keagunganMu, kebaikannya adalah kebaikanMu, kekuatannya adalah kekuatanMu, kekuasaannya adalah kekuasaanMu, penjagaannya adalah penjagaanMu. Ya Allah, sekiranya rezeki kami di ats langit, turunkanlah, sekiranya dalam bumi, keluarkanlah, bila sukar, mudahkanlah, bila haram, sucikanlah, bila jauh, dekatkanlah, dengan hak waktu dhuha, keagungan, kebaikan, kekuatan dan kekuasaanMU. Berilah kepada kami apa-apa yg telah Engkau berikan kpd hamba2Mu yg soleh.."

        Saturday, November 14, 2009

        Effa's Diary #2

        Hukum lantunan kehidupan tak semudah dan tak seindah seperti yang diharapkan..kadangnya kita perlu berusaha dengan meniti di garisan yang tersangat halus utk menuju ke destinasi impian..tapi tatkala merentasinya,mungkin peratusan untuk tidak jatuh adalah tersangat kecil..tapi adakah itu bermakna kita tidak akan berjaya merentasinya..?dan jika garisan itu cukup besar untuk kita merentasinya,adakah kita pasti dan teramat yakin bahawa kita dapat merentasinya dengan mudah?tidak juga.

        Hidup,adakala suka,adakalanya duka..setiap dari kita pernah melalui saat2 getir dalam hidup yang membuatkan kita kuat untuk menghadapi sebarang kemungkinan buruk di masa depan..ada juga terkadangnya,kita melalui saat2 paling indah dalam hidup sehingga kita lupa pada kesengsaraan..tapi itu tidak salah,cuma ia akan menjadi salah bila kita terlalu ghairah tentangnya dan terlalu pasti yang ia takkan pergi meninggalkan kita..selagi kita berwaspada,beringat2,muhasabah diri dan kehidupan dunia akhirat,berdoa,insyaAllah dipermudahkan segala urusan kita di dunia dan juga di akhirat..

        Cinta,ia datang dan pergi..saat ia datang,ia hadir dengan membawa seribu pengharapan dan impian yang indah,janji2 manis,keutuhan kata2 yang dilafazkan,tapi akhirnya longlai dek diuji sedikit rintangan..ada yang mampu bertahan hingga ke akhirnya..tapi tidak kurang juga yang terkandas di pertengahan jalan menuju impian yang dicipta bersama...sayang sekali jika cinta itu tidak berhasil seperti yang diharapkan..tapi itu tidak mematikan kemungkinan yang cinta baru akan tiba lagi..berganti2 juga mungkin..jadi pengharapan pada cinta manusia elok rasanya disandarkan pada cinta Ilahi terlebih dahulu..saat kita kecewa,hanya Dia yang ada untuk mendengar segala2nya sekalipun kita tidak berbicara denganNya..

        Sesuatu yang tak disangka
        Seringkali mendatangi kita
        Itukah suratan dalam kehidupan
        Atau sekadar satu kebetulan
        Kita asyik membicarakan
        Persoalan hidup dan pilihan
        Sedang kejujuran semakin berkurang
        Masih tiada bertemu jawapan
        Walau kita dihadapkan
        Dengan berbagai pilihan
        Mengapa sering terjadi
        Pilihan tak menepati
        Hingga amat menakutkan
        Menghadapi masa depan
        Seolah telah terhapus
        Sebuah kehidupan yang kudus
        Pertemuan sekali ini
        Bagi diriku amat bererti
        Tetapi ku bimbang untuk menyatakan
        Bimbangkan berulang kesilapan

        Thursday, November 12, 2009

        Jangan Ada Benci

        Andainya ada di antara kita nanti
        Berubah hala serta memungkiri janji
        Jangan ada benci
        Suka dan duka dilalui
        Jadikan kenangan di sudut hati
        Andainya cita-cita tidak kesampaian
        Ikatan murni terputus di pertengahan
        Jangan dikesalkan
        Jangan lantaran kegagalan
        Kita berdendam saling bermusuhan
        Ungkit mengungkiti
        Sakit menyakiti
        Memusnahkan diri
        Kita harus tabah dan bersedia
        Cekal hadapi kemungkinan yang tiba
        Kadang-kala yang berlaku
        Di luar kemampuan kau dan aku

        Wednesday, November 11, 2009

        Lelaki DAYUS

        Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akn menjadi DAYUS apabila:
        • Membiarkn kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat(jika bekerja) atau di luar rumah..
        • Membiarkan isterinya balik lewat dr kerja yg tidak diketahui bersama dgn lelaki apa dan siapa, serta apa yg dibuatnya di pejabat dan siapa yg menghantarnya pulang..
        • Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuan dewasanya terlihat(terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yg menyebabkn auratnya terlihat..
        • Membiarkn anak perempuannya ber'dating' dgn tunangnya atau teman lelaki bkn mahramnya..
        • Membiarkan anak perempuan berdua2 dgn pasangannya di rumah kononnya ibubapa 'spoting' yg memahami..
        • Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dgn anak perempuan dan isteri memakai pakaian yg seksi di luar rumah..
        • Membiarkn anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor dan lain2 yg sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kpd jutaan manusia bkn mahram..
        • Membiarkn isteri atau anaknya mjadi pelakon dan berpelukan dgn lelaki lain, kononnya ats dasar seni dan lakonan semata2. Adakah semasa berlakon nafsu seorg lelaki dihilangkn? Tidak sekali2..
        • Membiarkn isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dgn sempurna..
        • Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sbb yg diiktiraf oleh Islam spt menyelamatknnya dr lemas dan yg sepertinya..
        • Membiarkan isterinya bersalin dgn dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yg tiada pilihan..
        • Membawa isteri dan anak perempuannya utk dirawati oleh doktor lelaki sedangkn wujudnya klinik dan hospital yg mempunyai doktor wanita..
        • Membiarkn isteri pergi kerja menumpang dgn teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu..
        • Membiarkan isteri kerap berdua2an dgn pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian..
        Terlalu byk lagi..kedayusan ini hanya akn sabit kpd lelaki jika semua maksiat yg dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit 'dayus' kpd dirinya..
        Nabi Muhammad S.A.W bersabda yg ertinya:
        "Tiga golongan yg Allah tidak akn melihat(bermakna tiada bantuan dr dikenakan azab) mereka di hari kiamat: Si penderhaka kpd ibubapa, si perempuan yg menyerupai lelaki dan si lelaki DAYUS" (Riwayat Ahmad & An-Nasaei: Albani megesahkannya Sahih: Ghayatul Maram, no 278)

        Dayus adalah berdosa besar
        Ulama Islam juga bersetuju utk mengkategorikn dayus ini dlm bab dosa besar, sehingga disebutkn dlm satu athar yg ertinya:
        Allah tlh melaknat lelaki dayus(laknat bmakna ia adalah dosa besar dan krn itu wajiblah dipisahkn suami itu dr isterinya dan diharamkn bgaul dgnnya)(Matalib uli nuha, 5/320)
        Walaupn bkn satu fatwa yg terpakai secara meluas, tetapi ia cukup utk menunjukkn betapa tegasnya sebahagian ulama dlm hal kedayusan lelaki ini..

        Awas wahai lelaki beriman..! Jgn termasuk dlm golongan yg bdosa besar ini..
        Wahai para isteri anak perempuan, jika kita sygkn suami dan ayah kita, jgnlah kita memasukkn mereka dlm kategori DAYUS yg tiada ruang utk ke syurga Allah SWT..
        Akhirnya, wahai suami dan ayah, pertahankn agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi SAW bersabda yg ertinya:
        "Barangsiapa yg mati dibunuh krn mempertahankn ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid" (Riwayat Ahmad, Solih menurut Syeikh Syuaib Arnout)


        Sumber: www.zaharuddin.net

        Tuesday, November 10, 2009

        Selagi Ada Rindu

        Selagi ada bulan mentari
        Selagi ada berkasihani
        Selagi ada bulan dan bintang
        Selagi ada ombak dan laut
        Selagi hatiku terpaut
        Selagi ada turunnya hujan
        Selagi ada rahmat Tuhan
        Selagi ada langit dan bumi
        Selagi cintaku bersemi
        Selagi ada waktu
        Selagi ada rindu
        Biar beribu batu
        Ingin aku bertemu
        Oh kasih..Damailah
        Engkau di sana
        Ku berdoa..Pada Tuhan
        Agar kau bahagia

        Inspirasi Hati - DeHearty

        Kasih..Kaulah inspirasiku..
        Bila sendirian fikiran ku buntu..
        Mengingati dirimu..
        Dikau tiada lagi di sisiku..
        Hatiku sayu bertambah pilu..
        Kasih..kau inspirasiku..
        Kau mengajarku erti kehidupan ini..
        Takkan ku lupakan nasihatmu..
        Kerna ianya berguna untukku..
        Seringkali aku berdoa padaNya..
        Agar tabah menyusuri hidup ini..
        Ya Allah berilah ku kekuatan..
        Untuk tempuhi dugaan yang mencabar..
        Sekiranya ku mendapat pengganti..
        Ku harapkan insan sepertimu oh kasih..
        Banyak membantu dan mendorongku..
        Menjadi hamba yang taat kepadaNya..
        Walau dirimu tiada lagi..
        Tapi hatiku tetap kepadamu..
        Kenangan bersamamu subur mewangi..
        Takkan luput dari ingatanku..
        Takkan luput dari ingatanku...

        Thursday, November 5, 2009

        Malaikat Peribadi

        Salam..
        Hanya satu perkongsian utk semua yg singgah di teratak kerdil ini..Selepas menunaikan solat maghrib di masjid smlm, sy ikuti satu ceramah yg disampaikan oleh seorg ustaz dr pondok..sgt menarik kisah yg diceritakan beliau sehingga ada airmata di kalangan jemaah yg menitis kerana terharu dan sedih..mungkin juga kerana muhasabah diri sndri yg byk kekurangan..termasuklah sy..agak malu utk menitiskn airmata sbnrnya,tapi saat kisah itu dilanjutkan dgn brite2 semasa,akhirnya berderai jua..kat sini sy kongsikan sedikit dr ceramah beliau..diharap dptlah mengambil sedikit pengajaran dan ilmu yg berguna utk bekal menuju ke negeri abadi..

        Rasulullah SAW ada bersabda, katanya:
        "Setiap anak Adam akan dijaga oleh dua malaikat. Malaikat yg di sebelah kanan lebih berkuasa dr yg sbh kiri."

        Sekiranya seseorg anak Adam melakukan dosa, maka malaikat yg di sbh kiri akn bertanya pd malaikat yg di sbh kanan, katanya:
        "Apakah yg harus aku catit?"

        Kata malaikat di sbh kanan:
        "Jgn kamu catit dahulu dosanya sehingga ia melakukan 5 kesalahan."

        Malaikat yg di kiri bertanya lagi, "Kalau ia telah melakukan 5 kesalahan, apa yg harus aku catitkan?' Jawab malaikat kanan,"Biarkannya, sehingga ia membuat kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah SWT bahawa satu kebaikan akn mendapat 10 pahala. Oleh itu hapuskanlah 5 kesalahannya yg lalu sbg tebusan dan kami masih simpankan utknya 5 pahala lg."

        Tercenganglah syaitan mendengarkannya lalu berkata,"Kalau mcm ini smpai bilakah aku dpt merosakkan anak Adam."

        Demikianlah rahmat Allah pd hambanya, kasih sygNya melimpah ruah tiada terbatas hanya hambaNya sj yg lalai dan leka dgn keseronokan serta kemewahan..

        Tuesday, November 3, 2009

        Effa's Diary #1

        Pernah hati ini terguris
        Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
        Sehingga terasa diri ini hina
        Kerana tiada siapa yang sudi membela
        Ku tabahkan hatiku harungi hidup
        Biarpun tiada siapa yang menemani
        Keseorangan aku di lautan sepi
        Ditinggalkan mereka yang ku percayai
        Namun ku tahu ada hikmahnya
        Setiap segala yang menimpa diri
        Ku serahkan segala padaMu Tuhan
        Kerana Engkau Maha Mengetahui
        Segala apa yang terbuku di hati
        Ya Allah tidakku terdaya lagi
        Menahan dugaan yang mencabar ini
        Terasa bagai noktah telah ku temui
        Mengakhiri segala yang telah ku mulai
        Ya Allah Engkau lindungilah aku
        Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
        Agar tabahku menghadapi dugaan
        Agar tidakku berhenti di pertengahan
        Kini di sini aku berdiri
        Bersama harapan yang tulus suci
        Agar terbitlah kembali mentari pagi
        Setelah malamku berkalut benci

        Khatimah Cinta - 6ixth Sense

        Oh tidur malam.Nyanyikan lagu..
        Rindu hatiku..Yang terpendam..
        Oh bintang malam..Lukis wajahku..
        Katakan aku pergi..
        Genggamlah cinta..Yang ku berikan..
        Simpanlah selalu..Dalam hati..
        Ku akan selalu..Dalam mimpimu..
        Menemani tidurmu..
        Sudahlah sudah..
        Ku harus pergi..
        Jangan kau tangisi aku lagi..
        Biarku bawa..Seluruh cintamu..
        Ku dakap dalam tidur panjangku..
        Peluk tubuhku..Kecup pipiku..
        Relakan saja..Aku pergi..

        Monday, November 2, 2009

        Terus Lindungi Aku Ya Rahman

        TUHAN..DULU PERNAH AKU MENAGIH SIMPATI
        KEPADA MANUSIA YANG ALPA JUA BUTA
        LALU TERHERETLAH AKU DI LORONG GELISAH
        LUKA HATI YANG BERDARAH KINI JADI PARAH

        SEMALAM SUDAH SAMPAI KE PENGHUJUNGNYA
        KISAH SERIBU DUKA KU HARAP SUDAH BERLALU
        TAK INGIN LAGI KU ULANGI KEMBALI
        GERAK DOSA MENGHIRIS HATI

        TUHAN DOSAKU MENGGUNUNG
        TAPI RAHMATMU MELANGIT LUAS
        HARGA SELAUTAN SYUKURKU
        HANYALAH SETITIS NIKMATMU DI BUMI

        TUHAN WALAU TAUBAT SERING KU MUNGKIR
        NAMUN PENGAMPUNANMU TAK PERNAH BERTEPI
        BILA SELANGKAH KU RAPAT PADAMU
        SERIBU LANGKAH KAU RAPAT PADAKU