.


.


Monday, April 25, 2011

Alhamdulillah

Semua orang pernah menyesal..semua orang pernah buat salah..kita bukan Nabi mahupun malaikat yang sangat sempurna sifatnya..

Soal SESAL
~ Semua orang pernah menyesal..apa yang kita sesalkan tak akan berubah..sesalan kita tak akan merubah apa-apa..tapi,usaha kita boleh merubahnya..apa yang dah berlaku, biarkanlah berlaku..apa yg dh berlalu, biarkan berlalu..fahami ia, fikirkan cara bagaimana kita boleh buat yg terbaik dari itu..menyesal satu perbuatan yg merugikan..menyesal membuat kita mengingat semua kesilapan2 kita lalu menahan kita utk berubah kpd yg lbh baik..menyesal umpama kita berpatah balik menuju ke destinasi lepas yg sudah kita tinggalkan..

Soal SALAH
~ Kita tak boleh melawan arus hidup..kita kena memahami arus hidup kita, kemudian jadikannya sbg asas pemula utk kita buat sesuatu dgn cukup baik..biar kita berjalan seiring arus, mengintai peluang utk kita muncul berjaya..hidup saya biasa, tersangat biasa, hanya berbekalkan ilmu di dada yg rsnya sehingga hari ini masih belum cukup kuat utk mempertahankan diri sendiri dari syaitan laknatullah..tapi, setiap hari saya tekad utk melakukan semua yg sy buat dgn cukup bagus, hebat sekali..sy tekad utk belajar sepanjang masa, belajar memperbaiki kelemahan2 yg ada..Allah dah berfirman:

"Maka hendaknya org2 yg menyalahi perintah Allah takut akn ditimpa fitnah serta azab yg pedih" (An-Nur:36)
Taubat:
"Dan org2 yg mengerjakan dosa2 kemudian bertaubat sesudahnya dan beriman maka sesungguhnya Tuhanmu benar2 Maha Pengampun dan Penyayang.."(Al-A'raaf:153)

"Sesungguhnya Allah mencintai org2 yg bertaubat dan mencintai org2 yg suka membersihkan diri."(Ghafir:7)
Paling kurang sy menyesali salah dan silap saya dan telah bertaubat kpd Yang Maha Esa, dan berikrar tidak mahu mengulanginya lagi, awak bagaimana??Bicara saja tidak cukup, beza bicara org berilmu dan yg tidak berilmu sgt luas jurangnya..amat memalukan mengatakan diri seorg Muslim, berkata byk buat dosa, memuji mereka2 yg melanggar hukum Allah dan membanding2kan dgn mereka yg lbh baik, tapi tidak juga membuat perubahan pd diri sendiri..awak zalim dgn diri sendiri!! Ayuh, bertaubatlah!

Tuesday, April 19, 2011

Damba Pelangi Itu


Seringkali hati kecil mengadu sakit, seringkali jiwa meratap hiba. Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa, kadangkala menewaskan semangat yang ada.

Kadangkala kita berasa sendirian dan terasa betapa kita dipinggirkan. Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat hanyalah jalan suram di hadapan.

Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan. Kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan.

Lalu kita hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Kita hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, lalu ada yang seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian.

Pernahkah sekali kita memahami alam?
Mengapa Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan?
Mengapa Tuhan tumbuhkan bunga selepas kering-kontang? 
Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam. Betapa indahnya aturan Tuhan.
Mengapa tidak ada hujan berpanjangan atau sinar mentari yang menyinari alam?
Mengapa harus ada putaran alam seperti hitam malam dihiasi bintang?
Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa?
Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu?

Jawabnya senang.

Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintangan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran. Contohnya Tuhan hadirkan pelangi yang indah dan kicau burung yang menyanyikan kedamaian selepas hujan. 

Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. InsyaAllah.

Tiada Duka Yang Abadi - Opick

Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan dijalani

Wednesday, April 13, 2011

NurKasih Part 9


Detik waktu..terus berjalan..berhias gelap dan terang..suka dan duka..tangis dan tawa..tergores bagai lukisan..seribu mimpi..berjuta sepi..hadir bagai teman sejati..di antara lelahnya jiwa..dalam resah dan air mata..ku persembahkan kepadaMU..yang terindah dalam hidupku..

Terasa sesuatu..Persoalan memanggil..
Di benak yang paling mendalam..
Sehingga menjadi ralit..
Semakin jiwa dilanda..
Gelora sang penanti..
Semakin sukar difahami..
Puncanya gelisahku ini...

Suatu yang indah..ceritanya bermula semalam..andainya dapatku rasa selamanya..ku katakan dengan indah..hatiku hampa..sepertinya luka..menghampirinya..

Hanya kekosongan..jua kehilangan..
Ku rasai menghuni hati..
Di mana kan ku temui..
Penghujungnya resah ini..
Seumpamaku menanti sejawapan rindu..
Di mana kan ku temui..
Sinaran yang hakiki..
Untuk menjadi penyuluh..
Jalan di depanku..
Hingga akhir waktu..

Hadapi dengan senyuman..semua yang terjadi biarkan terjadi..hadapi dengan tenang jiwa..semua kan baik-baik saja..bila ketetapan Tuhan sudah ditetapkan..tetaplah sudah..tak ada yang bisa merubah dan takkan bisa berubah..relakanlah saja ini..bahawa semua yang terbaik..terbaik untuk kita semua..

Andainya kau temui..
Cahaya yang ku cari..
Sudikah dikongsi bersama..
Sebagai teman mahupun sebagai kekasih..
Merenung bayangan jauh..
Menatap pengertian..
Menyelam dasar persoalan..
Menyelongkar kemuncak maksud..

Sunday, April 10, 2011

Bunga Dipetik Orang

Bunga mekar di taman larangan
Elok kelopaknya, elok harumannya
Dijaga rapi Sang Penjaga
Dihias tertib tiada tercela

Aku menyaksikan bunga itu kembang
dan aku juga menyaksikan bunga itu layu.
Lantas! Siapa yang harus kupersalahkan?
Bunga itu? Atau kamu sang kumbang?
Atau kamu?

Tika bunga itu mula menjalar indah ke hentian tertinggi,
Kau datang merampas langkahnya.
Kau datang menghalang cintanya.
Ya!
Kamu datang menghalang cintanya
pada Raja Segala Cinta.
Masakan tidak kamu ketahui?
Cintanya itu milik Raja Segala Cinta!
Kamu tahu itu?
Kamu sedar itu?
Bukankah kamu kumbang sakti?
Mengapa tegar untukmu,
merampas dan merosak cintanya pada Si Dia?

Kamu datang membawa sejuta janji
Kamu datang membawa sejuta pengharapan
Dia itu bunga, wahai kumbang.
Dia itu bunga.
Disentuh oleh tangan asing, layulah dia
Dibuai cerita angkasa melangit, terbanglah dia.

Jangan kau gantung dia tiada bertali
Jangan kau biarkan dia lemah tiada hati
Jika benar kamu kumbang sakti, bunga itu tidak perlu tersungkur.
Petiklah dia.
Secepatnya.
Lekas! Jangan sampai bunga itu hilang seri
Saktimu dan serinya akan mengembalikan cahaya alam buana ini.
Bukankah itu ajaran Rasul kita?
Bukankah itu mengelakkan kemurkaan Tuhan kita?
Dari kamu berterus-terusan menghentak kaki, ego tiada bertepi, lekaslahhh..
Petik bunga itu dan berlarilah kamu di syurga nanti

Aku sayangkan bunga
dan kamu wahai kumbang
Cinta mana yang harus kusumpah menjadi racun?
Cinta yang membuatkan bunga dan kumbang tenggelam di alam fantasi.

Siramkan air dan baja
Mentari! Pancarkan cahaya!
Sempurnakan ia mengikut acuan yang sudah ditetapkan
Jangan diambil racun berbisa andai taman syurga bisa jadi milik kalian berdua

Petik dia.
Mohon petunjuk Raja Segala Cinta
Minta restu kedua orang tua
Dan aku mendoakan sentiasa

Bukan aku memaksa.
Tapi aku terpaksa
Sampai bila harus kau biarkan bunga itu terkulai di situ?
Dia perlukan jawapan.
Petik dia secepat yang kau mampu kumbang..
Andai bunga itu yang hadir dalam petunjukNya
Andai bunga itu yang tersenyum indah dalam mimpimu

Andai kamulah kumbang sakti itu..
Buktikan pada dunia kamu punya kuasa itu
Allah akan mempermudahkan segalanya.
Janji Allah itu pasti


"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanyang dikehendakiNya."
[At-Talaq:2-3]

Wednesday, April 6, 2011

Bila Diri Diumpat Dihina

DIAM dan SABAR. Sememangnya susah dan sukar untuk kita lakukan apabila kita dihina, diumpat, dikeji, difitnah atau dimalukan lebih-lebih lagi di khalayak ramai, di pejabat atau dalam masyarakat. Namun itulah tindakan yang terbaik bagi kita.

Apabila kita menjawab balik hinaan yang dilontarkan pasti bukan kita yang bercakap tapi yang "bertanduk dua" yang sedang menguasai akal fikiran kita pada masa itu. Jadi, seeloknya kita diam sejenak. Istighfar di dalam hati dan ingatkan diri kita supaya bersabar menghadapi hinaan yang dilontarkan.

Dalam situasi apabila kita terasa diri kita sangat lemah umpama anak ikan yang dikelilingi oleh jerung-jerung kelaparan, kita tidak tahu apa yang harus kita lakukan. Untuk tujuan itu, saya ingin kongsikan sedikit panduan dalam menghadapi keadaan apabila kita dihina. Antaranya ialah:

·  Orang yang menghina kita dengan menggunakan perkataan yang teruk (Contohnya bangang, bodoh, gedik dan sebagainya) sebenarnya sedang mendoakan keburukan itu untuk dirinya, suami atau isteri mereka, ahli keluarga, adik-beradik dan lebih parah lagi sebenarnya mereka mendoakan untuk anak-anak mereka. Nauzubillah..  

·  Sebenarnya cacian dan hinaan yang dilemparkan itu adalah RAHMAT daripada ALLAH. Kenapa? Sebab setiap hinaan yang dilontarkan kepada kita adalah penghapus bagi setiap dosa-dosa kita semalam. Lebih beruntung lagi, kita akan dapat banyak pahala percuma. (Tapi dengan syarat kita kena sabar dengan apa yang berlaku)  

·  Ingatlah bahawa ada HIKMAH di sebalik setiap dugaan dan cabaran yang kita hadapi. Sebenarnya Allah hendakkan hamba-Nya kembali kepada-Nya. Mengadu kepada-Nya lantaran sebelum ini kita semakin jauh, lalai dan lupa kepada-Nya. 

·  Apabila kita difitnah, kita akan tidak dapat tidur malam lantaran memikirkan tentang fitnah yang dilontarkan kepada kita. Maka, kita dengan sendirinya akan bangun bertahajud setiap malam mohon kepada Allah agar diberi ketenangan, kemaafan dan keampunan dari-Nya sepanjang hidup ini. Kesan daripada itu (sentiasa bertahajud selalu), hati akan menjadi semakin tenang dan bahagia walaupun dikelilingi orang yang sentiasa mencari salah kita dan orang yang tidak mahu memandang wajah kita.  

·   HIKMAH dan REZEKI yang melimpah ruah menanti kita di sebalik ujian tersebut. Contohnya Allah permudahkan segala urusan kita. Allah pertemukan kita dengan rakan-rakan yang mulia hatinya, rakan-rakan yang boleh membantu kita menjana ekonomi kita dengan lebih mantap, pasangan yang memahami dan menyayangi kita dengan sepenuh hatinya, anak-anak yang baik, keluarga yang memahami dan pelbagai lagi. 

·   Kita juga akan menemui dan dapat menilai siapa sahabat kita yang sebenar dan siapa musuh kita. Cara dan gaya hidup kita pun mungkin akan berubah ke arah lebih baik dan lebih bermotivasi. Mungkin sebelum ni kita susah nak baca buku-buku yang bermanfaat. Mungkin kita juga berpeluang mengenali tokoh-tokoh motivasi yang hebat yang terkenal di seluruh dunia. (Contoh : Dr Aidh Abdullah Al-Qarni, Imam Ghazali dan lain-lain). Selain itu, kita juga akan mampu untuk menjadikan diri kita insan yang sangat kuat, tabah, sabar dan mengubah seluruh pemikiran dan idea kita selama ni

Pendek kata, apa yang berlaku pada kita walaupun buruk pada pandangan manusia, namun sebaliknya pada pandangan Allah. Fikirkanlah bahawa semua yang berlaku adalah RAHMAT ALLAH. Insya-Allah hidup kita lebih tenang, bahagia dan sangat matang. Insya-Allah.