.


.


Saturday, December 12, 2009

Jika Boleh Jadi Lebih Baik

Nasihat dan tips dari Syeikh Abdul Kadir Al Jailani untuk kita sentiasa bersangka baik sesama insan:

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu
Ucapkan dalam hatimu: "Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku.."

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu)
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku.."

Jika bertemu dengan orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu)
"Dia telah beribadah keapda Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu)
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan ku perolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah ku kecapi, mengetahui apa yang tidak ku ketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku.."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka ucapkanlah (dalam hatimu)
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahuinya akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku.."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu)
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk..Na'uzubillah"

Sahabat, bagaimana mungkin hidup kita ini akan tenang kalau di dalam hati masih tersimpan kebencian dan rasa permusuhan kepada sesama Muslim..perhatikan keluarga kita, kaum yang paling kecil di masyarakat..bila di dalamnya ada beberapa orang saja yang sudah tidak saling tegur sapa, saling menjauhi, apalagi kalau di belakang sudah saling mengata dan memfitnah, maka rahmat Allah akan dijauhkan dari rumah tersebut..dalam skala yang lebih luas, dalam lingkup sebuah negara, bila di dalamnya sudah ada kelompok yang saling membenci, saling fitnah, atau saling menjatuhkan, maka dibimbangi jika bangsa dan negara tersebut akan terputus dari rahmat dan pertolongan Allah SWT..

No comments:

Post a Comment