.


.



Wednesday, December 2, 2009

Effa's Diary #3


"Berilah kemaafan, mungkin ini tidurmu yang terakhir"

Rasulullah SAW mengumpamakan tidur itu sebagai "mati kecil"..kerana itulah agaknya kenapa kita disunatkan untuk berwuduk, berzikir, beristighfar, memaafkan kesalahan orang dan berwasiat sebelum tidur..saya terfikir, apakah salah2 saya pada kawan2 yang saya kenali dan juga pada mereka yang saya tidak kenali tetapi mungkin ada di antaranya telah tercalar hati dengan tidak saya sengajakan..jikalau ada, maafkan aku wahai teman..tidurnya saya malam ini, manalah tahu, entah2 tidur ini adalah tidur yang terakhir, tidur yang penghabisan..

Antara wasiat Luqmanul Hakim kpd anaknya:
"Wahai anakku, kalau engkau meragui benarnya mati itu, maka janganlah kamu tidur. (Namun) Sepertimana engkau akan tertidur juga akhirnya kerana terlalu mengantuk), maka demikian jugalah dengan kematian. Dan apabila engkau meragui pula benarnya hari kebangkitan, maka janganlah(sekali-kali) engkau cuba bangun dari tidurmu(namun nescaya engkau akan terjaga juga dari tidurmu), maka demikianlah juga dengan hari kebangkitan. Kamu akan dibangkitkan selepas kematianmu."

"Ya Allah ya Tuhanku, jika tidurku ini tidur yang penghabisan, maka ampunkanlah segala dosaku, maafkan segala kesalahanku dan redhalah pada diriku.."

Selagi nyawa belum sampai ke ghalgharah(kerongkong) kita, sebelum mentari menjelma dari arah barat, maka pintu taubat masih terbuka luas di depan kita..Jadi, bertaubatlah..

No comments:

Post a Comment