.


.



Thursday, October 15, 2009

9 Sebab Hati Tidak Tenang

1) PEMARAH
  • paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dlm diri manusia..org spt ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang..
2) PENDENDAM
  • tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dlm dada..org spt ini sentiasa mencari2 peluang utk membalas dendam hatta secara yg kecil2 sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak org yg didendami itu..sbb itu org pendendam mudah kena sakit jantung..
3) HASAD DENGKI
  • amalannya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan..
4) BAKHIL
  • sentiasa merasakan org lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain2 dr dirinya..contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit..Allah lebih syg org yg fasiq tetapi pemurah tetapi benci org yg abid tetapi bakhil..kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pd org lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melaui makhluk..
5) TAMAK
  • org yg tidak puas dgn yg sedikit nescaya tidak akn puas dgn yg byk kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau berapa byk yg diminum tetap tidak habis juga..ingat! yg dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita.. selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin hak org lain di situ)..biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dpt dimanfaatkn..
6) TIDAK SABAR
  • andainya perkara yg kecil pun tidak boleh bersabar apatah lg hal2 yg lebih besar..
7) EGO
  • ibu segala mazmummah..jadi ia membuatkan seseorg paling tidak tenang..org yg memilki sifat ini pantang tercabar dr sudut zahir mahupun batin..kerana semua org ada egonya sendiri, cuma tinggi atau rendah tahap keegoan tersebut..
8) RIAK
  • terseksa sendiri kerana sentiasa tercari2 peluang utk dipuji..sentiasa berlakon2 di dpn org..jika ia dipuji, ia akn menambah amalnya tetapi jika ia dikeji, ia akn mengurangkan amalnya..Allah marah kalau kita riak, takabbur dgn ape yg kita ada..
9) CINTA DUNIA
  • tidak dpt menderita, dpt pun menderita kerana bila sudah dpt susah pula menjaganya..berhartalah, tidak mengapa tetapi kawal hati jgn diletakkan pd harta itu (bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh dan solehah)..cinta dunia merupakan 'neraka dunia' kerana dunia itu 'panas' akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan..jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi2 dan akhirat dibawa mati..Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment