.


.



Tuesday, October 13, 2009

5 Wasiat Allah SWT Kepada Rasulullah SAW


Dari Nabi SAW.."Pada waktu malam aku diisraqkan sampai ke langit..Allah SWT telah memberiku lima wasiat..antaranya:
  • Janganlah engkau gantungkan hatimu kpd dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini utk engkau..
  • Jadikan cintamu kpdKu sebab tmpat kembalimu adalah kpdKu..
  • Bersungguh2lah engkau mencari syurga..
  • Putuskan harapan dr makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa mereka..
  • Rajinlah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta qiamullai..
Ibrahim bin Adham berkata,"Telah datang kepadaku beberapa org tetamu,dan aku tahu mereka itu adalah wakil guru tariqat..aku berkata kpd mereka, berikanlah nasihat yg berguna kpdku, yg akn membuat aku takut kpd Allah SWT.." , lalu mereka berkata,"Kami wasiatkan kpd kamu 7 perkara, iaitu:
  • Org yg banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sgt kesedaran hatinya..
  • Org yg byk makan janganlah kamu harapkan sgt kata2 hikmat drnya..
  • Org yg byk bergaul dgn manusia jgnlah kamu harapkan sgt kemanisan ibadahnya..
  • Org yg cinta kpd dunia jgnlah kamu harapkan sgt husnul khatimahnya..
  • Org yg bodoh jgnlah kamu harapkn sgt akn hidup hatinya..
  • Org yg memilih berkawan dgn org yg zalim jgnlah kamu hrpkan sgt kelurusan agamanya..
  • Org yg mencari keredhaan manusia jgnlah kamu hrpkan sgt akan keredhaan Allah drpdnya..

No comments:

Post a Comment