.


.


Wednesday, July 16, 2014

Coretan Puasa

Sudah hampir penghujung puasa. Ya. Ramadan bakal pergi meninggalkan kita. Bagaimana dosa dan pahala? Masih sedikit pahala, atau semakin bertambah dosa?

Setiap hari, melewati waktu untuk ke tempat kerja. Setiap hari juga, perjalanan tidak ada jaminan selamat. Hanya Dia sebaik-baik perancangan. Andai terkandas di tengah jalan, apa yang telah kita tinggalkan? Dan apa yang kita bawakan ke masa seterusnya?

Manusia banyak perangai. Terkadang yang tua sekalipun, banyak karenah dan peelnya. Ada yang matang, ada yang tidak matang. Ada yang na'im, ada yang tidak bertimbang rasa dan berkira. Macam-macam.

Seronok menjalani hidup masing-masing seolah-olah pahalanya dikutip penuh dari orang lain. Walhal, hati belum tentu baunya wangi. Kerana itulah rahsia Allah yang tahu.

Yang muda, sibuk bekerja. Di bulan yang mulia ini pun sama sahaja dengan bulan-bulan yang lain. Tidak ada pertambahan ibadah. Apa lagi cuba mendekatkan padaNya. Apa nak jadi sedang kau adalah pemimpin dunia Islam??

Dosa silam. Seringkali kau menghantui diri. Tatkala semuanya tampak reda buat sekian lamanya, tiba-tiba kau muncul kembali. Mengapa begitu. Saat diri sudah berubah dan bertaubat, kau datang menguji lagi. Janganlah kau datang membawa binasa kembali!

1 comment: