.


.



Sunday, July 31, 2011

Effa's Diary #15


Sabda Nabi (s.a.w) : Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan . (Al Hadith)

Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
  • Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah.
  • Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
  • Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
  • Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
  • Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)
Selamat Berpuasa dan Selamat Menunaikan Ibadah yang terbaik di bulan Ramadhan yang mulia dan penuh berkat ini..Semoga kita memperoleh keampunan atas segala dosa-dosa kita yang telah lalu, tidak lupa juga pohon dilindungi dan dijaga perjalanan hidup di masa-masa akan datang supaya tidak berulangnya dosa-dosa yang sama atau dosa-dosa yang baru...

Kepada pengunjung blog ini, terima kasih kerana sudi menziarahi teratak singgahan kerdil ini..Mohon diberi tunjuk ajar dan teguran membina dari semasa ke semasa. Sama-sama kita berkongsi ilmu yang berguna dan bermanafaat untuk bekalan ke alam yang abadi di akhirat sana nanti. Terima kasih ana ucapkan.

Akhir kalam, buat suami tersayang, buat ibubapa tercinta, adik beradik terbaik, buat seluruh keluarga yang dikasihi, dan juga buat para sahabat yang diingati, ampunkan salah dan silap ana sepanjang perkenalan kita bersama..

Doa Malaikat Jibril Menjelang Ramadhan..
"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
1)Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
2)Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri
3)Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.."
Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali....

Wallahu'alam..


No comments:

Post a Comment