.


.



Friday, June 17, 2011

Adab Bergurau

Dalam hidup bermasyarakat, lebih-lebih lagi bila berhadapan dengan orang persekitaran, kawan-kawan, sahbat andai, saudara mara, adik beradik, dan sesiapa jua, kita kadang-kadang alpa dengan keajaiban mulut kita. Tak faham? Keajaiban mulut yang saya maksudkan ialah, kepetahan ia berbicara yang terkadangnya melangkaui batas berbicara. Sedar atau tidak ada di antara ucapan-ucapan kita yang boleh mengguris hati dan perasaan orang yang mendengar, lebih-lebih lagi orang yang dituju. Yang paling penting, ucapan itu tidak melebihi batas-batas agama Islam. Contohnya, BERGURAU.

Sebab itu kita mesti belajar macam mana untuk bergurau tapi tidak menyakitkan hati orang lain. Antara adab-adab dalam bergurau :
  • Niat yang benar. Dibolehkan bergurau dengan niat menghilangkan rasa penat, bosan, lesu serta bagi menyegarkan jiwa supaya memperoleh semangat baru bagi meneruskan tugasannya sebagai hamba dan khalifah.
  • Tidak berlebih-lebihan dalam bergurau kerana Islam menuntut agar bersederhana dalam setiap perkara. Terlalu kerap bergurau boleh menjatuhkan kewibawaan seseorang.
  • Elakkan bergurau dengan orang yang tidak suka bergurau kerana mereka selalu menganggap serius setiap ucapan dan perbuatan walaupun seakdar gurauan.
  • Tidak bergurau dalam perkara-perkara serius seperti talak, kahwin, rujuk, semasa menjadi saksi, dan sebagainya.
  • Tidak menakut-nakutkan seorang Muslim. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: " Tidak halal bagi seorang Muslim membuat takut bagi seorang Muslim yang lain." (Riwayat Abu Daud)
  • Berkata benar walaupun sedang bergurau. Inilah sunnah Rasulullah S.A.W sebagaimana sabdanya yang bermaksud: "Sesungguhnya aku juga begurau senda namun aku tidak mengatakan kecuali yang benar." (Riwayat al-Tabarani)
  • Jangan memperlekeh individu tertentu atau kelompok tertentu dengan tujuan untuk bergurau.
  • Menjauhi bergurau dengan tangan dan kata-kata yang buruk. Allah berfirman yang bermaksud: "Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka." (Surah al-Isra' 17:53)
  • Tidak banyak tertawa. Rasulullah telah mengingatkan umatnya agar tidak banyak ketawa berdekah-dekah: "Janganlah kalian banyak tertawa. Sesungguhnya banyak tertawa dapat mematikan hati." (Riwayat Ibn Majah)
  • Bergurau dengan orang yang sesuai seperti kanak-kanak sebagaimana gurauan Rasulullah dengan Anas bin Malik dan Abu Umair.
Cuba renungkan dan selamat beramal!


No comments:

Post a Comment