.


.



Sunday, December 26, 2010

Effa's Diary #12

Kehidupan manusia dan seluruh makhluk ciptaan Allah SWT ada dua..satu di dunia dan satu lagi di akhirat sana..dalam kehidupan di dunia, kita telah diberikan berbagai jenis dan bentuk peluang untuk kita menjadikannya sesuatu yang teramat bernilai untuk kita membawanya ke kehidupan di akhirat..tetapi..tidak kesemuanya kita dapat menjadikannya bernilai, malah ada terkadangnya disebabkan kealpaan diri, kita rakus menjahanamkannya dan terkubur di dunia ini..

Tiapkali ditimpa musibah, tiapkali ditimpa kekesalan natijah dari perbuatan laknat sendiri, kita sering mengeluh, "Andai dapatku undur masa...."..tetapi adakah itu yang patut kita rengekkan secara berterusan? Tentunya tidak kan..jadi, seandainya hari ini kita telah berlaku curang pada hukum Yang Maha Pencipta, masih belum terlewat untuk kita berlaku setia kembali seperti setianya kita waktu dilahirkan suci tanpa noda satu waktu dulu..

Jangan dipandang rendah pada mereka-mereka yang telah berlaku curang..manalah tahu mereka-mereka itu diberikan hidayah terlebih awal dari kita..seharusnya, sebelum penilaian dibuat kepada orang lain, ayuh kita nilaikan diri kita sendiri, adakah kita sempat setia sebelum ajal tiba diwaktu curang..

1 comment: