.


.


Wednesday, March 10, 2010

Apa Yang Kita Cari??

Suatu hari, Mulla Nasruddin berjalan-jalan dengan seorang teman sambil bersembang. "Besok saya bakal menikah, Mulla," kata temannya dengan nada gembira. "Bukankah perkahwinan itu menyenangkan? Apakah Mulla pernah berfikir untuk menikah?" tanyanya.

Mulla tersenyum dan berkata, "Di masa muda, tiada yang saya fikirkan selain menikah. Pada kenyataannya, begitu inginnya saya mendapatkan isteri sempurna sampai saya keliling dunia untuk mencarinya. Di Damaskus, saya bertemu dengan seorang wanita cantik yang baik dan menyenangkan. Tapi dia tak punya pengetahuan umum tentang dunia.

"Di Isfahan, saya bertemu pula dengan perempuan yang baik, cantik dan berpengetahuan luas, tapi dia sosial dan tidak tertarik pada kehidupan yang bertunjangkan keagamaan." Tanya temannya, "Mulla seterusnya pergi ke mana?" Mulla kembali tersenyum "Saya lupa ke mana saya, tapi saya bertemu dengan seseorang perempuan yang benar-benar cantik, agamanya baik dan berpengetahuan luas tapi sayangnya, dia tidak mampu berkomunikasi dengan baik.

"Akhirnya saya ke Cairo dan di sana sesudah mencari ke sana sini, saya bertemu dengan seorang calon yang pada pandangan saya cukup sempurna. Dia memiliki segala sesuatu yang saya dambakan sebagai seorang isteri selama ini. Dia benar-benar sempurna." "Habis, kenapa Mulla tidak bernikah sahaja dengannya dan masih membujang sehingga kini?" Sambil menggeleng-gelengkan kepalanya, Mulla membalas, " Itulah, dia juga mencari suami sempurna."
Siapa yang kita cari?? Apa yang kta cari..

JANGAN MENGHARAPKAN ISTERI SEPERTI SAYYIDATINA FATIMAH R.A,
KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYYIDINA ALI R.A.
TAK PERLU MENCARI TEMAN SECANTIK BALQIS,ANDAI DIRI TAK SEHEBAT SULAIMAN,
MENGAPA MENGHARAPKAN TEMAN SETAMPAN YUSOFF,JIKA KASIH TAK SETULUS ZULAIKHA.
TAK PERLU MENGHARAPKAN TEMAN SETEGUH IBRAHIM ANDAI DIRI TAK SEKUAT SITI HAJAR
DAN MENGAPA DI DAMBAKAN TEMAN HIDUP BAK SITI KHADIJAH KALAU DIRI TAK SESEMPURNA RASULULLAH SAW.
BIMBINGLAH DIRINYA DAN TERIMALAH KEKURANGAN ITU SEBAGAI KEUNIKAN,
CARILAH KEBAIKAN PADA DIRINYA,DAN
BERSYUKURLAH
KERANA DIPERTEMUKAN DENGANNYA.
TETAPLAH BERDOA PADA TUHAN AGAR DIA AKAN TERUS
MENJADI MILIKMU..

4 comments:

  1. suke...
    tiada yg sempurna di dunia ini!!

    ReplyDelete
  2. erm...suka baca artikel ni..nmpak bersahaja tapi ada msg yg mndlm...syukran pd yg empunya blog...

    ReplyDelete